Je was erbij > Overzicht

Zesdejaars Onze-Lieve-Vrouw-van-Tuine campus Heilige Familie uit Ieper speelden bedrijfsspel Ecoman² - 02/03/2010

“Pa, op school ben ik directeur hé”

Op 2 maart weten we welke leerlingen van de school Onze-Lieve-Vrouw-van-Tuine campus Heilige Familie uit Ieper in de wieg zijn gelegd om een eigen bedrijf te runnen. 22 leerlingen speelden dan op Campus Stormstraat van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) de laatste fase van Ecoman², een praktijksimulatiespel waarbij ze vier bedrijven leiden die elkaar beconcurreren. Al vier weken lang runnen de leerlingen hun eigen onderneming. Ze nemen beslissingen waarbij ze rekening houden met de steeds veranderende economische context. Na het slotspel weten ze wie van hen de markt het best bespeelt. Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijbehorende interactieve website zijn initiatieven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).

Het fictieve bedrijf Ecoman produceert en verkoopt de ‘minimobiel’, een hedendaagse hippe wagen met twee zitplaatsen. Bij het begin van het spel houdt Ecoman op te bestaan en nemen de vier elkaar beconcurrerende ondernemingen de productie van de ‘minimobiel’ over. De bedrijfjes hebben telkens een vierde van de markt in handen. Aan het hoofd van de verschillende bedrijven staan groepen leerlingen die de directiefuncties onderling verdelen. Ze kiezen zelf een naam voor hun bedrijf en stellen een strategisch plan op om de onderneming drie jaar lang te leiden. Gedurende vier weken kregen de leerlingen stap voor stap alle nodige basisinformatie over hun bedrijf en de eerste opdrachten. Dat gebeurde via de interactieve website www.ecoman.be. Op dinsdag 2 maart 2010 volgt dan op de Campus Stormstraat van de HUB een intensieve speldag onder begeleiding van de SLO-medewerkers.

Leerlingen bepalen bedrijfsstrategie

De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden... Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat dan een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.

Zelfstandig leren en in groep beslissen

“Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen die economie volgen, confronteren met de echte ondernemingswereld”, vertelt Sara Kerremans van de SLO. Op 2 maart zorgen medewerkers van de SLO op de Campus Stormstraat van de HUB voor de inhoudelijke begeleiding van de leerlingen bij het spel. Hilde Debrabandere, lerares economie op Onze-Lieve-Vrouw-van-Tuine campus Heilige Familie, vult aan: “Ecoman² brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Tegelijk leert het spel hen de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kun je als school aan het vernieuwende onderwijsconcept ‘vrije ruimte’ een concrete invulling geven.” Ecoman² legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen in het kader van het spel. Het leent zich dan ook uitstekend om vakoverschrijdend te werken.

Hieronder enkele foto's van de deelname te Brussel:

Info en foto's: Teis Derweduwen, Sara Kerremans en Tine Casteele Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB)

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Jullie krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.