Je was erbij > Overzicht

Poperingse hopscheuten in de REO Veiling, een boeiend streekverhaal - 16/12/2009

De verkoop van de eerste hopscheuten is een heuse traditie op de veiling in Roeselare. Al op 19 december 1984 vond de eerste primeurverkoop van de hopscheuten plaats. Ondertussen worden de eerste scheuten al voor de 25ste keer in een speciaal georganiseerde primeurverkoop verkocht. Na vijftien jaar Lovie vorig jaar betekent dit opnieuw een speciale datum. Omdat we sinds het najaar ook over een moderne, modulaire en mobiele keuken beschikken, lieten we pers en stakeholders proeven van verrassende hapjes met hopscheuten klaargemaakt door Johan Debrabandere van de Hommelkeete.

Opnieuw geslaagde primeurverkoop anno 2009

Omstreeks negen uur steeg de spanning in de verkoopzaal van de REO Veiling. Zouden we dit jaar de prijs van 1000 euro per kilogram overschrijden? Er bleken 22 potjes beschikbaar te zijn waarvan een deel geleverd door de Lovie en een deel van producent Marc Vandevelde. Uiteindelijk gingen de eerste vijf verpakkingen aan 99,7 euro naar Legumex Metro. Zij gaan dit jaar naar huis met de primeur van de hoppescheuten. Andere kopers waren vervolgens Euro Gijbels, Rodiers en zonen, ISPC Gent, Vandermey, Wim Tanghe en Continental Fruit Compagny. De gemiddelde prijs bedroeg 42,6 euro per 100 gram. We hebben de kaap van 1000 euro niet gehaald. Er was echter een mooi aanbod dat vlot van de hand ging. De ruime persbelangstelling zal er voor zorgen dat de komende dagen hoppescheuten op diverse manieren in de actualiteit komen.

Commercialisatie

Via het simultaan veilen met andere Vlaamse veilingen, brengt de REO Veiling de Poperingse Hopscheuten in het bereik van een zo groot mogelijk aantal gespecialiseerde kopers van primeurgroenten. Sedert 1999 kunnen de kopers ook aankopen via het zogenaamde thuiskoopsysteem. De primeurverkoop van de eerste hopscheuten zorgt altijd voor een leuke prijsvorming. Terugkijkend over de jaren valt op dat het aanbod van de hopscheuten niet groeit, maar dat de vraag toch voldoende groot blijft om goede prijzen te behalen voor dit product.

Blijven streven naar Europese erkenning

De hopscheuten uit Poperinge dragen al langer het label van 'traditioneel streekproduct', op Vlaams niveau. Traditionele Streekproducten zijn producten die op een of andere manier verbonden zijn met een streek. Ofwel zijn de ingrediënten afkomstig uit de streek, ofwel is de bereidingswijze streekgebonden. Maar het zijn altijd producten met een rijke geschiedenis of traditie. Om zeker te zijn dat deze kostbare producten niet zouden verdwijnen, zijn verschillende labels in het leven geroepen. Zij zorgen ervoor dat de consument de producten (h)erkent als een traditioneel streekproduct en geven de producent de kans zijn product buiten de streek te promoten.

Marktonderzoek heeft bewezen dat de consument bijzonder gevoelig is voor erkende streekproducten. Voor de consument staan deze producten voor traditie, vakmanschap, nostalgie en vooral kwaliteit. Het label "streekproduct.be" is een garantie dat het product echt is en met liefde gemaakt. Er wordt hard gewerkt om ook een Europese erkenning te krijgen voor hoppescheuten als streekproduct. Door diverse belemmeringen, heeft dit dossier wat stilgelegen. Er is nu terug schot in de zaak.

Kwaliteitsnormen


Het is belangrijk dat hopscheuten op het juiste moment geoogst worden. Te laat oogsten geeft een hogere productie, maar de hopscheuten zijn dan van een minderwaardige kwaliteit en smaken allesbehalve knapperig. Sedert het toekennen van een kwaliteitslabel en het opmaken van keuringsnormen, hebben de kopers vertrouwen in de strenge kwaliteitscontrole waaraan de hopscheuten op de REO Veiling onderworpen zijn.

Hopscheuten van EXTRA KWALITEIT bezitten alle kenmerken van de variëteit:

  • zijn wit, zeer zuiver (vrij van aarde) en onbeschadigd;
  • zijn absoluut vrij van ziekten, parasieten en vertonen geen fysiologische gebreken;
  • zijn zeer knapperig en krokant waardoor ze gemakkelijk breken zonder vezelige uiteinden ;
  • zijn zorgvuldig geoogst en verzorgd gepresenteerd.

Hopscheuten van EERSTE KWALITEIT:

  • bezitten alle kenmerken van de variëteit;
  • zijn zuiver;
  • zijn knapperig en krokant;
  • zijn zorgvuldig geoogst en voldoende gepresenteerd.

Op de foto staan de medewerkers van de Lovie die de hoppescheuten telen. Tweede van links is de vertegenwoordigster van Legumex Metro die vanmorgen de eerste vijf potjes heeft gekocht aan juist geen 100 euro per 100 gram.


Info en foto: Lut De Bruyne, marketing- en communicatieverantwoordelijke REO-veiling

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Jullie krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.