Je was erbij > Overzicht

Betoverend eindejaarsconcert in Sint-Martinuskerk - Koekelare - 27/12/2009

Lang geleden dat ik een kerk op zaterdagavond of zondagmorgen zag, die bulkte van het volk. De pastoor in het West-Vlaamse Koekelare, moet zondagnamiddag wel trots zijn geweest bij het zien van zoveel mensen. De historische Sint-Martinuskerk die het decor vormde voor een uitgelezen "Kerstconcert "zat op enkele plaatsen na, proppende vol. Precies 750 mensen kwamen de kerk bevolken. De organisatie diende 290 extra stoelen te plaatsen. En de aanwezigen kregen van de opera-artiesten Jasmine Daoud, Pauline Claes en Charles Dekeyser, organisten Walter Six en Jonathan Jefferson-Bridoux, violiste Corinne Cambron en pianistster Pierre Feraux, een betoverend en subliem eindejaarsconcert voorgeschoteld.

Witteketik schrijft cultuurgeschiedenis met grote ‘C’!

Schepen van Toerisme Tom Pollentier verwelkomde het publiek op zijn eigen gekende manier en in zijn eigen gekende stijl, met hier en daar een kwinkslag en/of een vleugje humor. “Kerst is een van de mooiste periodes in het jaar. Veel sfeer op straat, gezelligheid in de huiskamers en een periode van samen zijn en bijkletsen met familie en vrienden, een periode van feesten en….. soms even teveel en te lang feesten”, verwelkomde schepen Pollentier het aanwezige publiek. “Maar deze kersttijd is er ook een van bezinning, even terugdenken aan het voorbije jaar en vooruit blikken op het nieuwe die in aantocht is en de goede voornemens die iedereen beslist wel voor ogen heeft. Het is dan ook tijd en de ideale gelegenheid voor een stemmig, sfeervol en uniek eindejaarsconcert. Even al het feestgedruis aan de kant schuiven en genieten van een niet alledaags concert in onze mooie gemeente Koekelare.” “Na ‘Opera à Koekelare’ is dit opnieuw een uniek muzikaal hoogtepunt voor onze gemeente, die enkel mogelijk werd gemaakt door het onblusbare enthousiasme van Andy Vermaut, Stijn Vandersyppe en John Eekloo, verenigt in de vzw Witteketik (vzw in wording). Zij hebben het aangedurfd om dit unieke concert op poten te zetten. Dat verdient onze oprechte bewondering en appreciatie”, aldus schepen Tom Pollentier. Dat dit drietal in Koekelare cultuurgeschiedenis met grote ‘C’ schrijft, kan niemand ontkennen en staat als een paal boven water. Met de medewerking van: het kerkbestuur, de pastoors Daniël Beernaert en Charles Lommens, schepen van openbare werken Eric Huyghe en de zakenmensen Ivan Delrue, Bob Defraeye, Peter Verhelst, Erik Vandersyppe, Mireille Willaert, Ronny Vanhercke, Eddy Willaert, Rudy Willaert, Frederik Willaert, Bart Willaert, Filip Wostyn, Roger Wostyn, Jeffrey Verbeke, Bart Simoens, Eric Vanhooren, Pieter Buseyne en David Tommelein, haalde Witteketik de crème de la crème uit het operacircuit naar het West-Vlaamse Koekelare.

Koningin Fabiola verontschuldigt!

Schepen Pollentier stelde kort alle artiesten aan het publiek voor, maar bij basstem Charles Dekeyser, pakte hij toch uit met een humoristische noot. “Gentenaar Charles Dekeyser gaf een puik solo-optreden bij de ‘August Gevaert’-huldiging in het Conservatorium te Brussel, dit in aanwezigheid van Koningin Fabiola, die zeer lovende kritieken had voor Charles, maar….. die spijtig genoeg zich vanavond laat verontschuldigen”, grapte de Koekelaarse schepen waarop een kort lachsalvo van het publiek volgde. Het eerste deel werd geopend door Jasmine, Pauline en Charles. Ze kozen daarvoor ‘Gratias’ (La petite messe solenelle) van de Italiaanse componist Rossini uit. En meteen was de toon gezet van een overheerlijk concert, dat vervolgde met ‘Laudamus te’ uit het Gloria van Vivaldi, vertolkt door sopraan Jasmine Daoud en mezzo-sopraan Pauline Claes. Een eerste echt kippenvelmoment kreeg het publiek met het ‘Ave Maria’ van grootmeester Johann Sebastian Bach, op sublieme ingetogen manier gebracht door Jasmine Daoud. Met haar vertolking wist ze het publiek danig te verbazen dat een denderend applaus dan ook niet kon uitblijven en meer dan terecht was.

Ook mezzo-sopraan Pauline Claes, die volop bezig is met de voorbereiding van haar diverse rollen voor de opera van Lausanne (Zwitserland) in oktober 2010, een project onder leiding van Henry Farge, wist het publiek te verrassen en te bekoren met haar vertolking van de hymne ‘Amazing Grace’, geschreven door de Engelse dichter en predikant John Newton (1725-1807) en pas gepubliceerd in 1779. ‘Amazing Grace’ is een van de meest bekende nummers in de Engels sprekende wereld. Newton schreef dit nummer en putte de woorden uit zijn persoonlijke ervaring. Hij groeide op zonder een bepaalde godsdienstige overtuiging, maar had een aantal bijna - dood ervaringen en het pad van zijn leven werd gekruid met een aantal wendingen en toevalligheden.

Newton die zijn carrière begon in de slavenhandel, kreeg het meer dan benauwd toen een vreselijke storm zijn schip teisterde en hij om genade riep. Dat was het begin van een kentering in het leven van Newton. Pauline Claes bracht het nummer met zoveel gevoel, dat het publiek die nacht opnieuw kon beleven net alsof ze erbij waren in de jaren stilletjes. Het eerste deel werd afgerond met een Engels kerstlied: ‘The First Nowell’, daterend uit de 18de eeuw. Een ietwat ongewone melodie voor een Engels folklied. Maar Charles Dekeyser, vond een vroegere versie van het nummer, in de ‘New Oxford Book of Carols’ en bracht deze song op schitterende wijze.

Deugddoende pannenkoeken, glühwein en koffie met cognac!

Dit eindejaarsconcert in de Sint-Martinuskerk kon maar plaatsvinden indien er een goed doel werd aangekoppeld. Vandaar dat zowel de Scouts als de Chiro van Koekelare, met een heus drankstandje uitpakte net buiten de kerk, om zo hun kas te spekken. En het was zondagnamiddag bitter koud, dus was het ook niet verwonderlijk, dat velen naar de standjes holden om een koffie met cognac, een warme pannenkoek, een glaasje jenever of glühwein of een warme chocolademelk. En de vrijwilligers van beide verenigingen trotseerden de koude en bedienden hun klanten met de glimlach. Naar het einde van de avond toe trakteerden ze zelfs de aanwezigen op een glaasje, want….. de tenten moesten afgebroken worden en de begonnen flessen moesten dus soldaat gemaakt worden. Uiteindelijk zal al hun moeite toch geloond hebben en zullen beide penningmeesters beslist likkebaarden als ze de vele centjes gaan tellen. Gelegenheidspresentator Andy Vermaut, mocht voor het tweede deel ook striptekenaar, kunstenaar en pianostemmer Her Seele (Peter van Heirseele) verwelkomen, maar niet vooraleer hij het publiek had gewaarschuwd, om het tweede deel niet aan zich te laten voorbijgaan. “Het tweede deel kan soms wel het beste deeltje van de taart zijn”, zo kwam Andy ludiek uit de hoek.

Hoogtepunt na hoogtepunt!

Tijdens het tweede deel van het concert, volgden de muzikale hoogtepunten elkaar in razendsnel tempo op. Pauline Claes en Jasmine openden het tweede deel met ‘Bacarolle’ van Offenbach. Beide artiesten vertolkten het nummer met de fijngevoeligheid zoals alleen een Nacht van de Liefde, iemand kan laten glimlachen. Bas Charles Dekeyser vervolgde met een nummertje laster zoals in de song ‘La Calunnia’ wordt bezongen. De aria gecomponeerd door Rossini, vertelt hoe Don Basilio, Dr. Almaviva – Rossinis’s – nieuwe minnaar is en hoe hij een plan opstelt om hem in diskrediet te brengen, door laster en kwaadaardige roddels te verspreiden, die dan tien keer uitvergroot worden. Wat dan volgde was een schitterend staaltje van het talent die Pauline Claes toch wel in haar heeft. Ze bracht heel overtuigend ‘Près des remparts de Séville, een aria uit de wereldberoemde opera ‘Carmen’ van Georges Bizet! Diezelfde Pauline Claes en Charles Dekeyser serveerden het publiek dan op magistrale wijze ‘Non aver di me sospetto’ van Josef Haydn. Als het op verleiden aankomt, dan is Charles Dekeyser toch wel een echte kunstenaar. Samen met de sopraan Jasmine Daoud (foto) bracht hij op overheerlijke wijze ‘La ci darem la mano’ van het Oostenrijkse wonderkind Wolfgang Amadeus Mozart. Een mens zou zich meteen terug in die tijd willen onderdompelen, zo echt en met gevoel werd het gebracht. Ook modern werk schuwden de artiesten niet. Zo bracht Jasmine Daoud op een onnavolgbare wijze het nummer ‘Summertime’ aria van Clara uit Porgy en Bess van Gerswin geboren als Jacob Gershowitz. Een nummer dat velen hun haren ten berge liet rijzen.

Meteen werd ook de finale ingezet van een concert, waar iedere muziekliefhebber – ook de niet operaliefhebbers – beslist nog maanden zullen over nakaarten. Charles Dekeyser pakte uit met ‘The Vagebond’ Song of Travel, een liederencyclus van negen songs, oorspronkelijk geschreven voor een baritonstem en gecomponeerd door Ralph Vaughan Williams. Hoewel men zou denken dat hij als basstem niet direct zich zou wagen aan een nummer voor een baritonstem, wist hij het publiek met zijn vertolking aan zijn lippen te binden. Dan volgden tot slot nog de prachtige sublieme vertolking van ‘Cathy’s Prayer’ een aria uit Whistle down the wind, van Richard Taylor door Pauline Claes en het wondermooie ‘I could have danced all night’ uit My Fair Lady door sopraan Jasmine Daoud. Het publiek dankte de vocalisten en muzikanten – die overigens na afloop stonden te bibberen van de kou (de verwarming in de kerk moest een halfuur voor aanvang stilgelegd worden want anders bleef ze maar draaien, wat storend zou zijn voor het concert) met een fantastisch hartverwarmend applaus. En het publiek gooide bloemen naar de artiesten om zo hun dank uit te drukken en te vragen om een bisnummer, waar de zeer getalenteerde solisten graag op ingingen. Nee, de afwezigen hadden – om het in clichétaal te zeggen – weer eens ongelijk. Sommigen zijn de mening toegedaan dat een ticket van 10 euro, nog teveel geld is voor een concert waar ze volgens hen toch niets aan hebben. Wel …… moesten ze het lef hebben om toch eens te komen luisteren, dan ben ik ervan overtuigd, dat de helft van de wegblijvers zeker zouden bijdraaien. En wees gerust….. Koekelare is niet iedere dag in de ban van de opera. Maar af en toe mag Witteketik ons trakteren op zo’n fantastisch concert. In het buitenland betaalt men al vlug 30, 45 of 65 euro voor een ticket. (Eric Vanhooren)

Organisatie Eindejaarsconcert:

- Witteketik (concerten en evenementen) – Witteketik (vzw in wording) – meer info bij Andy Vermaut (gsm 0499/35 74 95) of andy.vermaut1@telenet.be of Stijn Vandersyppe op (0477/18.03.87) of stijnvandersyppe@gmail.com

Speciale dank aan: Eric Huyghe, Ivan Delrue, Bob Defraeye, Frans Verhelst, Peter Verhelst, Erik Vandersyppe, Lili Vanacker, Mireille Willaert, Dieter Bruneel, Luc Verschingel, Frederik Willaert, Eddy Willaert, Rudy Willaert en Bart Willaert, Chris Bernaert, Ronny Vanhercke, Filip Wostyn, Roger Wostyn, Jeffrey Verbeke, Bart Simoens, Paul Cobbaert, Bart Huysentruyt, Roger Willems, Eric Vanhooren,Pieter Buseyne en David Tommelein, Stijn Vandersyppe, John Eeckloo, Gemeentebestuur Koekelare, Kerkraad Koekelare, Pastoor Daniël Beernaert, Georges Borra, Stefaan Desloover, Johan Jonckheere, Lies Vandersyppe, Kristof Beauprez, Eline Hermeryck, Verder ook dank aan de artiesten en de vlotte medewerking in het bijzonder van Chris en Philippe Dekeyser-Monsieur en Jasmine Daoud

Info: Eric Vanhooren - Foto's Marc Vinckier

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Jullie krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.