Je was erbij > Overzicht

Ronsijn Racing op Ypres Westhoek Rally - 27/06/2008

Begin 2008 kwamen aanvankelijk 3 piloten samen om een Racing Team te beginnen ,een vzw met als naam Ronsijn Racing ,met hoofdsponsor Bouwkranen Ronsijn en zaakvoerder Johny Ronsijn.Het was Dieter zijn idee om samen met deze piloten een vzw te beginnen. De piloten zijn Dieter Verbeke (Eernegem), Joeni Vanhoenacker (Gistel) en Koen Bocquez (Ettelgem). Later is daar nog een piloot bijgekomen, Bjorn Couvreur (Oudenburg). De ambities van het team zijn: Joeni en Koen hebben een nieuwe wagen klaar te zetten en hopen daar zo snel mogelijk van start mee te gaan, zeker in de thuisrally Oudenburg. Bjorn heeft gestart in de ORC rally te Oostrozebeke. Dieter Verbeke zal het regionaal rallykampioenschap rijden en daarnaast ook enkele malen nationaal starten waaronder het debuut in Ieper. Er zijn al enkele mooie resultaten behaald waaronder Tielt (17e), Wervik (10e) en Ieper (45e) en winnaar in de klasse N2. Comines en Oostrozebeke werd ook gestart maar moest door mechanische pech vroegtijdig beeindigd worden. De volgende afspraak is Oudenburg. De wagens van de piloten zijn : Dieter Verbeke met Peugeot 205 Maxi 16V, nationaal in Ieper werd de wagen van ASB gehuurd, Peugeot 106 Gti Joeni Vanhoenacker met Opel Kadett, Koen Bocquez met Opel Ascona en Bjorn Couvreur met Citroen AX. De kalender voor 2008 nog te rijden; Dieter (Oudenburg, Staden, Omloop van Vlaanderen, Koekelare, TBR en Condroz), Joeni en Koen en Bjorn rijden a la carte ,zeker in de thuisrally's Oudenburg en Koekelare zal het voltallige team aanwezig zijn. Nationaal zal Dieter nog Omloop en Condroz rijden, Condroz zal ook een debuut worden. De omloop werd een 2 tal jaar geleden al eens gereden in het Criterium met een mooie 14 e plaats als resultaat. Verder nog wat info betreft de laatste wedstrijd, Dieter startte afgelopen weekend in Ieper waar hij debuteerde. Hij gaat al van kleinsaf kijken naar de grootste rally van Belgie en het was voor hem dan ook een droom dat hij daar eindelijk mocht starten en dit met Bouwkranen Ronsijn als hoofdsponsor. Er werd besloten om de wagen van ASB te huren, een peugeot 106 GTi groep N. Zeker om het typische parcours van Ieper te leren kennen was dit een goede keuze. Dieter Verbeke: ”Bij de rally van Ieper komt veel kijken, een ganse week vooraf ben je daar mee bezig, maandagavond was er een persvoorstelling door Autostal Atlantic, dinsdag en woensdag waren de verkenningen, donderdag technische controle en 's avonds de shakedown in Nieuwkerke. Op vrijdag begon de rally. Door het hoge startnummer moest ik vrijdag laat starten en een 3 tal specials in het donker afwerken. Ik had besloten om vrijdag het goede ritme te zoeken en zeker geen risico's te nemen, we stonden na 3 specials als 2 de in de klasse en de strijd voor de eerste plaats begon al . De 2de ronde begon om 22u30 en zo was dit voor mij de eerste maal rijden in het donker . Op de service had ik besloten om eens in de aanval te gaan en proberen om als leider in de klasse vrijdagavond af te sluiten. Op KP4, Dikkebus, haalde ik de deelnemer voor ons in. Op KP5 Kemmelberg was dit opnieuw zo en op de laatste KP Langemark nam hij 1 minuut straftijd zodat ik ongehinderd deze special kon afwerken. We slaagden in onze tactiek en namen de leiding met comfortabele voorsprong in N2.”

Dieter Verbeke vervolgt enthousiast: ”Zaterdagmiddag vertrokken we voor dag 2. Eerste Kp Hollebeke en meteen al niet de gemakkelijkste om het ritme opnieuw te vinden. Halverwege deze special maakte ik een kleine fout en miste een nota,gelukkig kon ik uitremmen op het land en verloor zo een 15 tal seconden. Vanaf dan begonnen de remmen nukkig te doen, de remdruk viel soms weg en er waren nog 3 KP' s vooraleer er service was . We reden de specials op een vlot tempo zonder de remmen te forceren. We hadden genoeg voorsprong om leider in de klasse te blijven zonder risico's te nemen. In de service werd alles gecheckt en toen vertrokken we naar Kp's 11 en 12 waaronder de langste, Heuvelland, goed voor 42 km special. We hoopten dat de remmen het zouden houden en vertrokken met goede moed richtin Kemmel. Eerst was er nog KP Kemmelberg als opwarmer. In de afdaling van de Kemmelberg had ik opnieuw remproblemen, vermoedelijk door de kasseien en wat speling op een voorwiel was dit de oorzaak. We vertrokken richting Heuvelland voor de lange special. Ik zocht het juist tempo en zat van bij de start goed in het ritme, enkel de remzones nam ik veel te vroeg om zeker geen risico te nemen. Toen na een tal km de koppeling begon te haperen vreesde ik het ergste, maar we zaten nog in koers en zolang ik kon schakelen was het ok. We finishetn deze special en de tijd viel heel goed mee ,we waren een 40 tal seconden sneller dan de concurrent in de klasse en we namen zo een meer dan comfortabele voorsprong. Maar de rally was nog niet gedaan nog 6 Kp's te gaan. Op de service konden de remproblemen niet opgelost worden en werd besloten om er alles aan te doen om de rally te finishen en de klasse te winnen. De volgende KP's moest ik me dan ook aanpassen aan de wagen en mijn rijstijl, vooral het remmen aanpassen. Telkens de remmen oppompen met de linkervoet vooraleer we remdruk kregen. Een 3 tal maal heb ik wel een warm momentje gehad toen ik een remzone miste maar gelukkig zonder schade. De laatste KP Heuvelland kwam nog en ik nam geen risico's in tegenstelling tot vele andere piloten die nog sneuvelden op deze lange proef. We finishten als eerste in klasse N2 en als 45 ste algemeen. Voor mijn eerste deelname aan Ieper zeker en vast geslaagd. Daarbij kwam nog eens de melding dat we in het IRC 2WD kampioenschap op de eerste plaats in de tussenstand staan.Niets anders dan blije gezichten.

Nogmaals met veel dank aan Johny Ronsijn als hoofdsponsor, SB Electric en het voltallige serviceteam want zonder hen was dit niet mogelijk geweest,“ aldus Dieter Verbeke.

PS. Dieter Verbeke van Ronsijn Racing kreeg daarnaast ook officieel de melding dat hij op de eerste plaats staat in de tussenstand van het IRC 2WD Kampioenschap. (www.ircseries.com) Volgende IRC Rally is in Rusland op 11 & 12 juli. In september volgt Spanje en in oktober ook nog Zwitserland. Copiloot Gert is bezig om een contract te krijgen om deze 2 wedstrijden eventueel met Honda te kunnen rijden. Het Rallyteam Ronsijn Racing doet zijn best om dit alles mogelijk te maken. Johny Ronsijn (hun sponsor) is alvast hun trouwe supporter.

Tekst en foto’s Andy Vermaut

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.