Je was erbij > Overzicht

REO Veiling verkoopt primeur hopscheuten: 1000 € / kilogram voor de eerste kilogram - Roeselare - 19/12/2008

In de REO Veiling van Roeselare werden op vrijdag 19 december 2008 de eerste Poperingse Hopscheuten van het seizoen 2008-2009 verkocht.

Het werd een speciale verkoop, zeker voor de mensen van de Lovie. Al voor de vijftiende keer slaagt deze instelling erin om de eerste hopscheuten aan te leveren op de veiling (zie ook het extra persbericht in bijlage). Marc Vandevelde, een teler uit Lo Reninge zorgde voor de aanvullende hopscheuten, zodat er deze morgen 4 kilogram hopscheuten (16 potjes van 250 g) in de verkoop stonden.

De eerste druk, goed voor een prijs van 1000 € / kg werd geplaatst door de firma Legumex, vertegenwoordigd door mevrouw Gina Lauwers. Zij kocht 5 bakjes hopscheuten van 250 g. De andere kopers, Euro Gijbels en ISPC Breda zorgden voor een gemiddelde prijs van 49,43 € per 100 gram.

De verkoop van de eerste hopscheuten is een heuse traditie op de veiling in Roeselare. AL op 19 december 1984 vond de eerste primeurverkoop van de hopscheuten plaats. Ondertussen worden de eerste scheuten al voor de 24ste keer in een speciaal georganiseerde primeurverkoop verkocht. De samenwerking tussen de producenten en de REO Veiling heeft voor een heuse opleving van de witte scheut gezorgd.

1. Erkenning als streekproduct: op Europees en op Vlaams niveau

De hopscheuten uit Poperinge dragen al langer het label van " traditioneel streekproduct", op Vlaams niveau. Traditionele Streekproducten zijn producten die op een of andere manier verbonden zijn met een streek. Ofwel zijn de ingrediënten afkomstig uit de streek, ofwel is de bereidingswijze streekgebonden. Maar het zijn altijd producten met een rijke geschiedenis of traditie. Om zeker te zijn dat deze kostbare producten niet zouden verdwijnen, zijn verschillende labels in het leven geroepen. Zij zorgen ervoor dat de consument de producten (h)erkent als een traditioneel streekproduct en geven de producent de kans zijn product buiten de streek te promoten.

Marktonderzoek heeft bewezen dat de consument bijzonder gevoelig is voor erkende streekproducten. Voor de consument staan deze producten voor traditie, vakmanschap, nostalgie en vooral kwaliteit. Het label "streekproduct.be" is een garantie dat het product echt is en met liefde gemaakt.

Er wordt al twee jaar hard gewerkt om ook een Europese erkenning te krijgen als streekproduct. Hiertoe moet aan verschillende strenge eisen worden voldaan. Het dossier moet dus waterdicht zijn. Maar zowel de producenten als de REO Veiling maken zich sterk dat we voor de jubileumverkoop van volgend jaar het label zullen mogen dragen.

2. Commercialisatie

Sinds 1984 worden in de REO Veiling hopscheuten verkocht. Via het simultaan veilen met andere Vlaamse veilingen, brengt de REO Veiling de Poperingse Hopscheuten in het bereik van een zo groot mogelijk aantal gespecialiseerde kopers van primeurgroenten. Sedert 1999 kunnen de kopers ook aankopen via het zogenaamde thuiskoopsysteem.

De primeurverkoop van de eerste hopscheuten zorgt altijd voor een leuke prijsvorming, zo ook dit jaar. Terugkijkend over de jaren valt op dat het aanbod van de hopscheuten niet groeit, maar dat de vraag toch voldoende groot blijft om goede prijzen te behalen voor dit product.

3. Kwaliteitsnormen

Het is belangrijk dat hopscheuten op het juiste moment geoogst worden. Te laat oogsten geeft een hogere productie, maar de hopscheuten zijn dan van een minderwaardige kwaliteit en smaken allesbehalve knapperig.
Sedert het toekennen van een kwaliteitslabel en het opmaken van keuringsnormen, hebben de kopers vertrouwen in de strenge kwaliteitscontrole waaraan de hopscheuten op de REO Veiling onderworpen zijn.

Hopscheuten van EXTRA KWALITEIT

  • bezitten alle kenmerken van de variëteit
  • zijn wit, zeer zuiver (vrij van aarde) en onbeschadigd
  • zijn absoluut vrij van ziekten, parasieten en vertonen geen fysiologische gebreken
  • zijn zeer knapperig en krokant waardoor ze gemakkelijk breken zonder vezelige uiteinden
  • zijn zorgvuldig geoogst en verzorgd gepresenteerd.

Hopscheuten van EERSTE KWALITEIT

  • bezitten alle kenmerken van de variëteit
  • zijn zuiver
  • zijn knapperig en krokant
  • zijn zorgvuldig geoogst en voldoende gepresenteerd.

4. Bundeling van het aanbod

Hopscheuten uit Poperinge hebben het imago dat ze verdienen. Uit de aanvoergegevens van de veiling blijkt dat er ook heel wat hposcheuten buiten de veiling om in het handelskanaal worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat er geen sterke bundeling is van het aanbod, waaronder de prijsvorming kan lijden. Vanuit REO komt er dan ook een oproep om waakzaam te blijven. Slechts bij een sterke bundeling van het aanbod is het mogelijk om de beste prijsvorming voor de teler te garanderen. Anderzijds kunnen kopers dan ook in het volste vertrouwen hun producten aankopen.

5. Hop(scheuten) ook in 2009 in de kijker

De Poperingse hoptelers leveren ¾ van de nationale hopoogst. Door de schaarste van de hoptelers en de arbeidsintensieve teelt noemt men deze culinaire delicatesse 's werelds meest exclusieve en duurste groente. Poperinge, de thuishaven van de hop, biedt alle fijnproevers en geïnteresseerden de mogelijkheid om hopscheuten te beleven en te degusteren aan een betaalbare prijs. Hiertoe vindt van 1 maart tot &5 april het Hopscheutenfestival plaats, waar iedereen in negen Poperingse toprestaurants enkele exquise suggesties aanbieden. Daarnaast vindt eind maart ook de hopscheutenhappening plaats, waarbij in de streek van Poperinge bezoeken plaats vinden aan producenten, waar er van hopscheuten wordt geproefd, … . Voor meer informatie kan er zeker contact worden opgenomen met de Stad Poperinge.


Hierbij een tweetal foto's van de overhandiging van de eerste hopscheuten door de Lovie uit Poperinge.


Info en foto's: Reo Veiling.

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.