Op 5 april reed minister van Openbare Werken Hilde Crevits samen
met gedeputeerde Patrick Van Gheluwe en burgemeester Lode Morlion
en heel wat andere prominenten het nieuwe fietspad langs de Zuidstraat-Reningesteenweg
in Lo-Reninge in. Langs het bijna 3 km lange tracé zijn
de werken voor de aanleg van een nieuw fietspad zo goed als afgerond.
Het nieuwe fietspad moet het fietsverkeer tussen Lo en Reninge
een stuk comfortabeler en veiliger maken én mensen aanmoedigen
dit traject meer met de fiets af te leggen.

Plaats van het gebeuren was de mooie brandweerkazerne van Lo-Reninge.
In de hal waren er diverse panelen vol met foto's en plannen van
de werken.

Heb je al mooie foto's genomen?


Zoals je kunt zien, het waren belangrijke werken.


Minister Crevits liet wat op zich wachten zodat iedereen rustig
kon bijpraten of de foto's bekijken.

Daar is ze dan minister Hilde Crevits. Ze werd hartelijk begroet
door burgemeester Lode Morlion, de burgemeesters van Diksmuide,
Alveringem en Veurne, de gedeputeerden en de lokale politici van
Lo-Reninge.

Burgemeester Lode Morlion nam als eerste het woord: "De
eerste gesprekken voor dit fietspad dateren reeds van het begin
van de vorige legislatuur. Op 27 mei 2002 gebeurde de officiële
aanvraag. Het waren soms moeilijke besprekingen. Ook de Treurnietbrug
over de IJzer was een moeilijk geval. Het is de enige brug over
de IJzer die geen eigendom is van de Vlaamse Gemeenschap. We wilden
ze gratis schenken aan het Vlaams gewest, maar die moest ze niet
hebben. Het resultaat van de werken mag zeker gezien worden. We
hebben nu tussen Lo en Reninge een fietsveilige verbinding waardoor
ook het samenhorigheidsgevoel zal versterkt worden. Als gemeentebestuur
hebben we plannen voor de aanleg van een fietspad van Lo naar
Nieuwkapelle en dit via de zogezegde module 13. We hopen dat we
ooit in aanmerking komen als meest fietsvriendelijke gemeente",
aldus de burgervader.



Links oud burgemeester Frans Vanheule, zelf een fervent fietser.


Gedeputeerde Patrick Van Gheluwe van de Provincie West-Vlaanderen
was de tweede spreker. Hieronder zijn toespraak:
"Mevrouw de Minister, Geachte burgemeester en schepenen,
Geachte dames en heren,
Fietsen als vrije tijdsbesteding zit volop in de lift. Maar voor
onze korte functionele verplaatsingen naar ons werk, de school
of winkel nemen we nog te dikwijls de auto. We willen bij deze
verplaatsingen namelijk snel en zonder veel inspanning ter plaatse
geraken. Nochtans verlies je met de fiets meestal geen tijd: je
hebt geen file of moet niet op zoek gaan naar een parkeerplaats.
Het vraagt inderdaad wel een fysieke inspanning, maar je bespaart
op een duur fitnessabonnement, want je hebt door je fietstochtjes
al de dagelijkse noodzakelijke beweging voor een gezonde levensstijl.
Je komt fit en monter toe op je bestemming, je verhoogt je weerstand
en voelt je beter in je vel. Je helpt ook het milieu een handje,
want jouw fiets vervuilt de lucht niet en maakt geen lawaai. De
fiets is bovendien goedkoop, en steeds meer werknemers worden
betaald voor hun dagelijkse fietsritje naar het werk. Met andere
woorden: fietsen levert jou en je medemens een hoop voordelen
op.
De verschillende overheden willen het gebruik van de fiets voor
deze korte dagelijkse verplaatsingen stimuleren. Een van de noodzakelijke
voorwaarden hiertoe is dat dit op een vlotte, veilige en comfortabele
manier kan gebeuren en dat vraagt dikwijls de aanleg van nieuwe
fietspaden. Daarom tekende het provinciebestuur enkele jaren geleden
in opdracht van de Vlaamse overheid een fietsroutenetwerk uit
voor de functionele fietsver plaatsingen. Criteria voor de geselecteerde
routes zijn de veiligheid en het comfort.
Zo'n 60% van de routes van het fietsroutenetwerk valt echter
onder beheer van de gemeenten. Dat betekent ook een zware financiële
last voor de gemeenten. Juist om dit knelpunt op te lossen, heeft
ten eerste de Provincie dit ondersteuningsprogramma voor de aanleg
van fietspaden op gemeentewegen opgezet. De Provincie en de gemeenten
werken hierbij samen om de korte verbindingen tussen kernen op
het netwerk per fiets mogelijk te maken.
In 2006 besliste ook de Vlaamse overheid bij te dragen in de
aanleg van fietspaden op gemeentewegen. Dit om de werkelijke realisatie
van het fietsroutenetwerk nog te versnellen. Dankzij het Fietsfonds
kan de Provincie haar bijdrage jaarlijks verhogen tot een totaal
van 3 miljoen euro. De Vlaamse overheid zou hieraan per provincie
gemiddeld 2 miljoen euro toevoegen. Concreet zijn er voor de eerstkomende
jaren nog minstens 20 fietspadprojecten gepland. Mevrouw de minister
zal u straks meer details vertellen over het Fietsfonds.
Eén van de samenwerkingsverbanden voor de aanleg van fietspaden
op gemeentewegen is dit project in de Zuidstraat-Reningesteenweg.
Voor aanvang van de werken lag hier niet eens een fietspad, hoewel
de auto's hier 70 km en op sommige stukken 90 km per uur mochten
rijden. Om aan deze gevaarlijke situatie een einde te maken, tekenden
de verschillende instanties een veilig en comfortabel fietspad
uit over een afstand van 2,8 km. De Provincie kwam tussen in de
aanleg van het fietspad voor een bedrag van 814.060,43 euro, waarvan
350.115 euro op de rekening van het Vlaamse Gewest kwam in het
kader van het Fietsfonds. De stad betaalde de andere werken voor
een bedrag van 468.783,78 euro. Dit nieuwe fietspad maakt het
een stuk aantrekkelijker en veiliger voor fietsers om vanaf Lo
richting Reninge te fietsen en omgekeerd.
Dames en heren, we hopen met het Fietsfonds dat de verschillende
overheden samen op versnelde en efficiënte manier het fietsroutenetwerk
kunnen realiseren en meer veiligheid, meer leefbaarheid en minder
files brengen in West-Vlaanderen. Ik dank het stadsbestuur van
Lo-Reninge en het Vlaamse Gewest voor de goede samenwerking in
dit project en ik ben er van overtuigd dat ook dit fietspad zal
bijdragen tot een veiligere, leefbaardere en gezondere omgeving
voor ons allemaal", aldus gedeputeerde voor mobiliteit, Patrick
Van Gheluwe.


Tot slot nam de minister natuurlijk ook zelf het woord: "We
staan op de vooravond van de Ronde van Vlaanderen bij het inrijden
van dit nieuwe fietspad. In Vlaanderen is niet alleen de kwantiteit
maar ook de kwaliteit van de fietspaden van belang. Zo leerden
we onlangs dat, ondanks een vademecum voor de aanleg, er heel
wat rotondes onveilig zijn voor de fietser. Daar zullen we in
de toekomst nog meer aandacht moeten aan besteden", aldus
Hilde Crevits.
Zij vervolgde: "Met het fietsfonds, ontstaan in 2006, willen
we op het bovenlokale fietsroutenetwerk werken realiseren. Het
netwerk is maar liefst 11.700 km lang. Het fietsfonds is een voorbeeld
van samenwerking tussen verschillende instanties. Voor elke euro
die de provincie uitgeeft, legt Vlaanderen er eveneens een euro
naast. Ik wil hier ook mijn uitdrukkelijke waardering uitspreken
voor de inspanningen die de gemeente Lo-Reninge heeft gedaan.
En ook alle mensen die hinder ondervonden van de werken wil ik
danken voor hun geduld en positieve ingesteldheid. Ongemakken
worden snel vergeten als er iets moois werd gerealiseerd",
besloot de minister.


Intussen regende het buiten behoorlijk zodat er heel wat aanwezigen
in de brandweerkazerne bleven waar ze onmiddellijk aan de receptie
konden beginnen.

De prominenten en enkel dapperen haalden toch de fiets van stal
voor enkele honderden meters.


Ook de lens van onze fotograaf kreeg het hard te verduren.


Naast het fietspad werden ook andere voorzieningen aangelegd,
zoals hier een rustbank.

En daar zijn ze al terug !!

Na nog een groepsfoto konden ook zij aan de receptie beginnen.

We stopten nog even aan de brug over de IJzer tot waar het nieuwe
fietspad loopt en aansluit op het reeds bestaande fietspad dat
uit de richting Reninge komt. Ook hier werden grote inspanningen
gedaan om de brug te vernieuwen en te verbreden.

Rechts de IJzer waarlangs het ook heerlijk fietsen is ... bij
iets beter weer.

Ongetwijfeld zal dit fietspad veel mensen van Lo naar Reninge
en/of omgekeerd brengen. Een zeer mooie realisatie en een proficiat
aan allen die eraan meegewerkt hebben.
Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking
heeft op (een aspect van) de Westhoek.
Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen
naar info@westhoek.be
Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen
systematisch geweigerd worden.