Je was erbij > Overzicht

Recordprijs voor eerste hopscheuten - Poperinge/Roeselare - 19/12/2007

REO Veiling verkoopt primeur hopscheuten tegen recordprijs van 999 euro/kg

In de REO Veiling van Roeselare werden woensdag 19 december de eerste Poperingse Hopscheuten van het seizoen 2007-2008 verkocht. De West-Vlaamse delicatesse haalde opnieuw een recordprijs van 999 euro/kg. Van de 5,25 aangevoerde kg kochten David Foulon en Legumex (voor de groep Metro) elk 1 kg tegen 999 €/kg. De resterende 3,25 kg werden verkocht aan Euro Gijbels en VDM N.V..

Voor de eerste Poperingse Hopscheuten van het seizoen 2006-2007 was de belangstelling net als vorig jaar heel groot. Twee producenten hadden samen 5,25 kg aangevoerd: instelling De Lovie uit Poperinge en Marc Vandevelde uit Reningelst. De groep Legumex haalde in een spannende verkoop de eerste druk binnen. Deze koper kocht in opdracht van de groep Metro (Makro) de eerste kilo primeur hoppescheuten tegen 999 €/kg. Groothandelaar David Foulon uit Westouter kocht vlak daarna 1 kg tegen 999 €/kg voor het Noord-Franse restaurant Maison Terrier. Met deze prijzen haalt de REO Veiling opnieuw recordprijzen. De prijs van de primeurs kan een stimulans zijn voor de aanvoer in de REO Veiling. Een bijkomende stimulans is de Europese erkenning als streekproduct.

1. Erkenning als streekproduct: op Europees en op Vlaams niveau

Begin 2007 heeft de Feitelijke Vereniging Poperingse Hopscheuttelers bij de Vlaamse Overheid de registratieaanvraag ingediend voor een Europese erkenning als streekproduct voor de Poperingse Hopscheuten. Concreet gaat het om het BGA-label: Beschermde Geografische Aanduiding. De REO Veiling heeft haar leden-producenten ertoe aangezet om via deze vereniging de erkenning aan te vragen.

Traditionele Streekproducten zijn producten die op een of andere manier verbonden zijn met een streek. Ofwel zijn de ingrediënten afkomstig uit de streek, ofwel is de bereidingswijze streekgebonden. Maar het zijn altijd producten met een rijke geschiedenis of traditie. Om zeker te zijn dat deze kostbare producten niet zouden verdwijnen, zijn verschillende labels in het leven geroepen. Zij zorgen ervoor dat de consument de producten (h)erkent als een traditioneel streekproduct en geven de producent de kans zijn product buiten de streek te promoten.

Marktonderzoek heeft bewezen dat de consument bijzonder gevoelig is voor erkende streekproducten. Voor de consument staan deze producten voor traditie, vakmanschap, nostalgie en vooral kwaliteit. Het label "streekproduct.be" is een garantie dat het product echt is en met liefde gemaakt.

De Europese reglementering wijzigde waardoor ook de registratieprocedure op Vlaams niveau werd aangepast. Dit neemt echter de nodige tijd in beslag. Ondertussen werd het nieuwe besluit in de schoot van de Vlaamse regering goedgekeurd en dient dit nog enkel te worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

De verwachting is dan ook dat de procedure op Vlaams niveau waarbij wordt nagegaan of de registratieaanvraag van de benaming 'Poperingse Hopscheut' als geografische aanduiding in aanmerking komt, nog voor het einde van het jaar kan starten. Na een goedkeuring op Vlaams niveau zal het Departement Landbouw en Visserij de registratieaanvraag indien bij de Europese Commissie, waarmee de Europese goedkeuringsprocedure kan starten.

In afwachting van de Europese erkenning en tijdens de begeleiding door het VLAM naar deze erkenning, mag de FV Poperingse Hopscheuttelers het label streekproduct.be voor de promotie van Poperingse Hopscheuten gebruiken.

2. Commercialisatie

Sinds 1984 worden in de REO Veiling hopscheuten verkocht. Via het simultaan veilen met andere Vlaamse veilingen, brengt de REO Veiling de Poperingse Hopscheuten in het bereik van een zo groot mogelijk aantal gespecialiseerde kopers van primeurgroenten. Sedert 1999 kunnen de kopers ook aankopen via het zogenaamde thuiskoopsysteem.

De voorbije jaren werden de primeurs van de Poperingse Hopscheuten telkens tegen een aantrekkelijke prijs verkocht. Zo haalde deze West-Vlaamse delicatesse op 20 december 2006 een recordprijs van 999 euro/kg. De op dat moment aangevoerde 3,75 kilogram hopscheuten werden door een vijftal kopers gekocht.

Seizoen Aanvoer in kg Gemidd. Prijs/kg
88-89 359,25 1.840 frank
89-90 357,25 1.739 frank
90-91 334,75 1.776 frank
91-92 164,25 2.080 frank
92-93 137,75 1.821 frank
94-95 235 1.948 frank
96-97 463,4 1.849 frank
97-98 515,8 2.068 frank
98-99 336,75 2.258 frank
99-00 320 2.612 frank
2001-2002 222,5 2.749 fr of 68,15 €
2002-2003 216 61 €
2003-2004 338,5 47 €
2004-2005 186,75 47 €
2005-2006 165,75 89 €
2006-2007 127,25 76 €

3. Kwaliteitsnormen

Het is belangrijk dat hopscheuten op het juiste moment geoogst worden. Te laat oogsten geeft een hogere productie, maar de hopscheuten zijn dan van een minderwaardige kwaliteit en smaken allesbehalve knapperig.
Sedert het toekennen van een kwaliteitslabel en het opmaken van keuringsnormen, hebben de kopers vertrouwen in de strenge kwaliteitscontrole waaraan de hopscheuten op de REO Veiling onderworpen zijn.

Hopscheuten van EXTRA KWALITEIT

  • bezitten alle kenmerken van de variëteit ;
  • zijn wit, zeer zuiver (vrij van aarde) en onbeschadigd ;
  • zijn absoluut vrij van ziekten, parasieten en vertonen geen fysiologische gebreken ;
  • zijn zeer knapperig en krokant waardoor ze gemakkelijk breken zonder vezelige uiteinden ;
  • zijn zorgvuldig geoogst en verzorgd gepresenteerd.

Hopscheuten van EERSTE KWALITEIT

  • bezitten alle kenmerken van de variëteit ;
  • zijn zuiver ;
  • zijn knapperig en krokant ;
  • zijn zorgvuldig geoogst en voldoende gepresenteerd.

Om de consument meer garanties te bieden over de kwaliteit, werden twee labels geïntroduceerd: het Quality Label en het Fine Fleur-label. Alleen hopscheuten die door kwaliteitsverantwoordelijken van de REO Veiling worden goedgekeurd, krijgen een van de beide labels.

Dank aan Dominiek Keersebilck voor de info en foto's.

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.