Je was erbij > Overzicht

Mooie prestatie Kottens Motorsport - Nieuwpoort - 03/05/2006

Rallye de Wallonie
Arnel Calcoen – Martin Prestage Cortina Lotus MK I. 45 STE Alg , 2 de Historic B & 1 ste Classe B 3

Day 1.

Een prachtige ,technische rally zegt Arnel die de vorige zaterdag nota’s kwam nemen, een rally dat vele Vlamingen onderschatten.Vrijdagavond begon reeds met een spektakelproef op de Citadelle van Namen een kp van 4.8 km met de spectaculaire afdaling op de kasseitjes en mooi verlicht prachtig ,iets wat in een klassement alles kan om gooien voor de 89 starters. ”We namen geen risico’s en reden een matig tempo”in 2004 reden we 3 kp’s toen het rolment van de druklager de geest gaf.We moesten aankomen want zulke rally’s kosten veel tijd en voorbereiding.

Voor de Cortina Lotus met zijn 42 jaren ouderdom was dit al een voorproefje of hij dit klimwerk zou aankunnen.

Day 2

Zaterdag begon redelijk goed op Crupet een zeer snelle Kp met de afdaling naar het dorp toe crimineel hoe hard je daar gaat.Op de haarspeld verspeelde ik mijn tijd dat ik won in de afdalling wn verloren 5 sec door de bocht niet te halen met die oude stuurhuizen van de jaren 60.Toen op de verbinding naar Natoye onze ruitenwissers blokkeerden, en net voor de start van de kp Arnel er plots een in zijn hand had en afbrak zakte mijn moraal als een steen naar de bodem van de zee en die is diep…

Natoye snel en met tops en razende snelheden waar ooit wijlen Jean - Louis Dumont verongelukte en zonder ruitenwissers en lichte regen op de gladde tarmac en hobbelig dat was levensgevaarlijk en niet verantwoord.”dit wil ik nooit meer meemaken in gans mijn autosportloopbaan heb ik dit nooit gezien”zegt Arnel Calcoen .

Gelukkig trok de zon op en de wind en de regen bleef uit..Mijn tijden zetten mij aan het denken Bergstein de Hollander kon ik niet aan en de rest nog minder, en als het regende was het uit voor ons.Zoals altijd proberen onze service mensen een snelle oplossing te vinden.

Thuis stond nog een Cortina van 1963 met een der laatste goede wissers motortjes, Tom nam contact op met vriend Stefaan Stouf die zou afkomen van de kust met een nieuwe ruitenwisser moter.Dit was voor mij een opluchting,wat mijn moraal opkrikte.

Bouge kende ik zeer goed en daar klokte ik een goede tijd volgens de wagen.De Kp van Wartet lag me ook goed ben daar moest ik maar 2 secondes toegeven op de Ascona 400 van Marc Maertens.In Jambes kreeg ik van Tom het nieuws dat alles in de grote service zou hersteld worden en Stefaan op weg was. Niet niks om 204 km heen en terug te rijden met een ruitenwisser moter. Nieuwpoort – Jambes en retour.

Op de Kps Crupet, Natoye Bouge en Wartet ging het al beter. Enkel 1 keer had de Cortina een enorm klop op het einde van Natoye waar blijkbaar vele andere ook dit probleem hadden gekregen. De carterplaat zat tegen de moter en je hoorde het gedaver in de Peltor’s. Veel geluk hadden we gehad.

S’ avonds in de grote service hebben de jongens alles gedaan voor ons in koers te houden en vooral dank zij Stefaan die naar Jambes vloog met de nieuwe stukken en die monteerde. Bedankt Stefaan. We sloten de eerste dag af op een 58 ste plaats. en 6 de historic.

Dag 3

De voorspelde regen kwam er niet maar toen om 7 u s’morgens een der mekaniekers buiten keek in het chaletpark was het ……niet te geloven aan het sneeuwen.Groot alarm, iemand had het idee om Stefaan Stouf op te bellen en hem te vragen of hij niet zou willen komen met sneeuw banden,maar deze was vlug weg.

Toen we starten was bewolking zwaar ,Citadelle ging vlot maar zeer bobbelig moesten we afwerken op regenbanden en die rolden en kregen te warm.

Daarna op Malonne die ik zeer graag rijd moesten we 3 ronden rijden terug in Jambes service gebeurde weeral al iets eigenaardigs, terwijl Tom met de momentsleutel de achterste wielen aantrekt breekt een wielbout af.

Tijd om de steekas te demonteren is er niet,dus moet er een nood herstelling worden uitgevoerd.

Tom ,Lux en Dieter plaatsen een korte wielbout en mag ik niet meer voluitgaan .De boute wordt gemerkt en op Bois de Villers rijd ik een strak tempo” met het gedacht in het hoofd moest die bouten afbreken is het gedaan.

Op het onverhard van Naninne ga ik heel voorzichtig en in Jambes wordt nu de steekas eruit gehaald en een nieuwe bout gestoken. Op Malonne doen we er 8 sec af en in Bois de Villers.11 vanaf nu moeten we finischen.

Het is bijna ongelooflijk dat onze 42 jarige Cortina Lotus het heeft gehaald en gedaan in deze zware rally,een goede voorbereiding doet veel. We eindigden 45 ste Alg 21 de Historic B en 1 ste Klasse B 3.

Proficiat en bedankt Tom, Lux, Dieter, Linda en Tinneke en nogmaals bedankt aan Stefaan voor het gebaar en de hulp. Zo steekt een goed team ineen.

Info en foto's: Kottens Motorsport.

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • naam van de fotograaf of auteursrechthebbende van het beeldmateriaal
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.