Je was erbij > Overzicht

Een Vipgebeuren op Cercle Brugge - Koekelare - 27/08/2006

Eind augustus konden we in het Brugse Jan Breydelstadion de match Cercle Brugge – Genk bijwonen. Wat volgt is een verslag gemaakt tijdens het VIP-gebeuren rond Cercle Brugge. Na aankomst op parking III aan de Koning Leopoldlaan III in Brugge Sint-Andries, begeven we ons richting loge. Het statige gebouw met bruine steentjes, bevindt zich aan de westkant. Op de tweede verdieping moeten we zijn om op uitnodiging van de Koekelaarse Marc Tanghe , commercieel directeur bij Vaillant, de VIP-maaltijd mee te maken. Aangekomen in de loge van Vaillant, word ik deskundig naar boven geleid. Alles is een geoliede machine. Iedereen lijkt hartelijk en vriendelijk. Alras komt een welgezinde, frisse jongedame mij de westrijdpronostiek van Vita Fytea, de hoofdsponsor van Cercle, voorstellen. Met deze pronostiek is het mogelijk om een volledige gamma van gezondheidsproducten te winnen. Dit maar om te zeggen dat voetbal hier het bindmiddel is om commerciële relaties op te zetten. Dat geldt ook ook voor de firma Vaillant en Pas Uit-magazine.

Tijdens de 17 thuiswedstrijden van Cercle Brugge heeft Vaillant voor het VIP-gebeuren een lange tafel ter beschikking. Deze keer is er een delegatie van installateurs uit Limburg aanwezig. 24 mensen mogen aanzitten en genieten van een VIP-behandeling. Toevallig is het ook het 17de seizoen dat Vaillant de sponsor is van Cercle Brugge. Voor de firma Vaillant betreft dit een serieus groot deel uit het budget. En loont het? Marc Tanghe:”Het loont absoluut. Je doet in de eerste plaats aan voetbalsponsoring voor naambekendheid. Daarvoor staan we op de trui met ons logo, maar ook op de borden. Een tweede reden voor voetbalsponsoring is de klantenbinding die we hiermee verzekeren. Klanten belonen we met een diner en een match. Soms is dat ook een goed middel voor prospectie. Dit verlaagt immers de drempel, want je leert de klant of de potentiële klant op een heel andere manier kennen. Soms nodigen we ook architecten en studiebureaus uit. Dit zijn de indirecte beslissers. Daarnaast kan een VIP-behandeling er ook voor zorgen dat de binding onder het personeel vergroot. Denken we aan de Standaard Boekhandel die vandaag zijn kaderleden een cadeau doet.Cercle voorzitter en Standaard Boekhandel boss Frans Schotte: ”We organiseren dit reeds het 5de jaar met succes. Hier kunnen we informeel eens samen komen. Dat maakt het bijzonder leuk. Anders zijn we meestal gezeten op de hoofdzetel in Sint-Niklaas.”

Leen Ide, die reeds 2 jaar actief is als commercieel verantwoordelijke van de Brugse groen-zwarte voetbalvereniging, vertelt gepassioneerd. “Het is mijn job om publicitaire mogelijkheden aan te bieden op borden, roterende panelen rond het voetbalterrein, outfit en de reclame op de shirts. Zo zie je dat Vaillant op de schouders staat van de Cercle spelers. Dat is een heel mooie plaats, maar ook mediageniek voor TV. Het grootste deel van ons businessluik heeft te maken met vip-arrangementen. Er zijn twee soorten vip-arrangementen met name vipmenu + tribune of vipmenu + seats in de loges. Eigenlijk maken we met deze hospitality ook de bedrijven warm. Dankzij deze arrangementen, beschikken wij over veel contacten, maar ook over sympathie onder de Brugse ondernemers. Het is niet alleen klanten binnenhalen. We moeten ze ook houden. De band aanhouden is dus van belang. Daarnaast proberen we ook supportersacties
op te zetten. Dat betekent dat we verder blijven werken aan de groei van het supportersaantal. Nu hebben we gemiddeld 6000 toeschouwers. We organiseren zes supportersacties per jaar, waarbij we tickets aan supervoordelig tarief aanbieden. Via verenigingen allerhande zoals de scouts, studentenverenigingen en scholen brengen we voetbal ook dichter bij de mensen. Meestal worden de tickets dan aan 3 euro verkocht in plaats van gemiddeld 10 euro. Dat zorgt voor een positief imago. Met 6000 supporters staan we op de 10de plaats. Ten opzichte van het vorige seizoen zijn we na Standard qua supporters zelfs de twee sterkste
stijger. Dat realiseren we alleen maar door onze supportersacties die telkens een voltreffer zijn. Hiervoor krijgen we ook medewerking van andere bedrijven. Vorig jaar zette Cercle een actie op samen met Powertankstations en Dreamland.”

Enfin. Ondertussen is het tijd om ons na een glaasje champagne te goed te doen aan een mousse van ganzenlever met gelatine van peren. En hierbij verneem ik van Cercle's commercieel beheerder Marc Tanghe dat het VIP-gebeuren voor elke wedstrijd neerkomt op gemiddeld 200 genodigden. Voor een derby Cercle –Club zijn er weliswaar 1000 genodigden. Iedereen wil daar immers bij zijn… Na het aperitiefhapje is het tijd voor een salade van maatjes, romige boontjes, mango… Wat me opvalt is dat dit menu precies in de kleuren van Vaillant is gemaakt. Het groen-witte logo is ook te zien in ons bord. Dit is louter toeval, maar het doet ons hartelijk lachen. Na het diner en het dessert gaan we richting stadion om er één helft op de business-seats te vertoeven. Het is Rénee Kwanten, de Limburgse vertegenwoordiger van Vaillant die de contacten met de Limburgs groothandelaars en klanten verzorgt. Ondertussen loopt ook de Vaillant-haas, de mascotte, rond op het veld. Het is ook een deel van het imago van Vaillant.

Marc Tanghe:”Sinds 17 jaar zijn we een belangrijke sponsor. Elk jaar kost ons dat een grote 100000 euro, daarnaast zijn we ook nog sponsor van Sint-Truiden en Mons. In vergelijking met mediacampagnes via radio en TV blijft voetbalsponsoring een goedkope sponsoring voor naambekendheid en imago.De exponentiële groei van Vaillant heeft zeker te maken met het voetbal. In België en Europa zijn we de absolute marktleider. Volgens metingen van onafhankelijke marketingbureaus, hebben we de hoogste naambekendheid en het beste imago .” Natuurlijk heeft Marc Tanghe ook een boontje voor het voetbal. Vroeger voetbalde Marc Tanghe op provinciaal niveau en van 1995 tot 2000 zat hij in de beheerraad van SV Koekelare. Na 2000 kwam hij bij Cercle.

Waarom koos je voor voetbal?

Marc Tanghe:”Onze klant, de belangrijkste beslisser is de installateur en in deze doelgroep is voetbalbijzonder populair. We sponsoren ook het wereldkampioenschap cyclo-cross in januari 2007 in Hooglede. Dit is in onze doelgroep ook een zeer populaire sport. “

Die ambitie zit dat ook in de familie?

Marc Tanghe:“Ik ben nog steeds commercieel directeur bij Vaillant. Ik ben altijd zeer ambitieus en gedreven geweest en heb mij altijd 200 procent ingezet. Mijn vader werkte vroeger als technicus bij UCB. Door omstandigheden heeft hij niet de kans gekregen om te studeren. Het was echter een man met de kennis van een ingenieur. Mijn grootvader was smid. Onze ouders hebben ons altijd gestimuleerd en ondersteund in de studie en wat we ondernamen, we waren met drie zoons thuis, mijn twee broers zijn allebei zelfstandig, de ene bankier de andere runt een electro zaak. De ontwikkeling van de leiderschapskwaliteiten van Marc
Tanghe kwamen reeds zeer vroeg tot ontwikkeling. Vroeger is hij actief geweest als hoofdleider van KSA, voorzitter van de stedelijke jeugdraad en ligt ook aan de basis van een jeugdontmoetingslokaal in Oudenburg. Ook mijn drie zonen getuigen van een gezonde brok ambitie, zowel in studie als in de sport.

Zou je Cercle nog kunnen missen?

Jawel, soms is het te druk, het is een dubbele job, commercieel directeur bij Vaillant en Cercle Brugge ! “Ik wil nog twee jaar actief zijn als Cercle beheerder tot mijn mandaat in 2008 verloopt. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Je bent werkgever van 31 mensen. Je moet zorgen dat het draait. Degradatie mag niet gebeuren. Het Cercle gebeuren is eigenlijk allemaal vrijwilligerswerk. We investeren 250000 euro in jeugdwerking voor 500 jeugdspelers. Van Stad Brugge krijgen we slechts 360 euro subsidie. Dat vind ik wel jammer.”

Dank aan Andy vermaut voor de info en foto's.

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • naam van de fotograaf of auteursrechthebbende van het beeldmateriaal
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.