Je was erbij > Overzicht

Eerste Belgerinkel in Ieper - 10/10/2005

Ieper nam dit jaar voor het eerst deel aan de campagne 'Met Belgerinkel naar
de Winkel'. Het stadsbestuur en UNIZO sloegen hiervoor de handen in elkaar. De campagne 'Met Belgerinkel naar de Winkel' streeft een dubbel doel na. Enerzijds promoot de actie het gebruik van de fiets en anderzijds wil ze het lokale handelsapparaat ondersteunen.

De campagne 'Met Belgerinkel naar de Winkel' liep gedurende 7 weken, namelijk van zaterdag 7 mei tot zaterdag 25 juni. Het startmoment van de campagne situeerde zich in de Week van de Zachte Weggebruiker (week van 4 tot 15 mei). Tijdens de Week van de Zachte Weggebruiker worden over heel Vlaanderen veilige en duurzame verplaatsingsvormen gepromoot.
Ieper trad trouwens op als centrale locatie in Vlaanderen voor het startmoment van de actie, en organiseerde dan ook een aantal activiteiten om de aftrap van de actie de nodige luister bij te zetten.

In totaal schreven zich 113 handelaars (uit Ieper en de deelgemeenten) in om deel te nemen aan de campagne, wat zeker niet slecht is voor een eerste deelname aan de campagne. Dit jaar kon men met de Belgerinkel-spaarkaart ook terecht bij de deelnemende fietshandelaars voor een gratis fietsnazicht. De fietshandelaar controleerde je fiets op gebreken en slijtage. Wanneer de fiets volledig in orde was, kon ook deelgenomen worden aan een Vlaamse tombola met prijzen van Federvelo, de belangenorganisatie van de fietsindustrie.

In Ieper kon je een gratis fietsnazicht krijgen bij de volgende fietshandelaars:

  • Fietsen Noel Verhoest, Blauwepoortstraat 62, Zillebeke
  • Fietsen Ivo Demeester, Kerkplein 10, Vlamertinge
  • Fietsen Carpentier, Veurnseweg 580, Elverdinge
  • Fietshandel Dirk Defever, Gildenstraat 2, Ieper
  • Fietsen Luc, Diksmuidseweg 387, Boezinge
  • Noyelle Sport, Goesdamstraat 23, Ieper

Een belangrijk pluspunt van de campagne is dat naast de lokale handelaars ook een groot deel van de Ieperse bevolking werd betrokken bij de actie. In totaal werden bij de 113 deelnemende handelaars 1.450 volle spaarkaarten terug ingezameld (wat gelijk staat aan 14.500 fietsritjes naar de winkel, goed voor zo'n 31.900 km). Dit betekent een CO2-besparing van 6.380 kg, en een totale besparing van 23.925 euro op de auto.

Interessant vanuit mobiliteitsoogpunt is dat deelnemers op de achterkant van de stempelkaart vrijblijvend suggesties rond de fietscultuur en de fietsinfrastructuur konden geven. Op die manier werden zij aangezet om na te denken over het mobiliteitsbeleid in het algemeen en het fietsbeleid in het bijzonder. Momenteel worden deze fietssuggesties verwerkt en gebundeld door de Ieperse Fietsersbond, met de bedoeling om ze voor te leggen in een volgende vergadering van de Verkeerscommissie.

Winnaars:

Elk van de 113 deelnemende handelaars werd gevraagd om minstens een waardebon van 10 euro in te brengen in de gezamenlijke prijzenpot.
Daarbovenop stelde de stad 2.000 euro ter beschikking voor de 7 hoofdprijzen, nl. 6 waardebons van 250 euro en 1 waardebon van 500 euro.
Dit zijn de gelukkigen:

  • Guy Degryse, Ter Linden 4, 8900 Ieper - 500 euro bij één van de deelnemende fietshandelaars.
  • Sabine Lagache, Komenseweg 29, 8902 Zillebeke - 250 euro bij fietshandelaar Noel Verhoest.
  • René Vandepitte, Diksmuidseweg 318, 8904 Boezinge - 250 euro bij Fietsen Carpentier.
  • Georges Vanlede, Groezeweg 16, 8908 Vlamertinge - 250 euro bij Fietsen Demeester.
  • Nadine Belpaire, Lindendreef 7, 8900 Ieper - 250 euro bij Fietshandel Dirk Defever.
  • Gilbert Verhaeghe, Diksmuidseweg 462, 8904 Boezinge - 250 euro bij Fietsen Luc.
  • Gilbert Vermeersch, Kleine Branderstraat 9, 8908 Vlamertinge - 250 euro bij fietshandel Noyelle Sport.

De actie in Ieper werd georganiseerd door BBL, Unizo en Stad Ieper in samenwerking met de Ieperse Fietsersbond, de Gezinsbond, CM en de Provincie West-Vlaanderen.

Extra informatie:

Aantal volle spaarkaarten 1.450
Aantal handelaars 113
Vaste parameters
Aantal stempels op spaarkaart 10
CO2-uitstoot per kilometer (in kg) 0,2
Gemiddelde afstand fietsverplaatsing naar winkel (in km) 2,2
Begindatum campagne 7-05-05
Einddatum campagne 25-06-05
Aantal dagen campagne 50
Gemiddelde individuele kostprijs auto (per km) € 0,29
(= verbruik, verzekering, onderhoud, …)
Gemiddelde maatschappelijke kostprijs auto (per km) € 0,46
(= kosten door luchtvervuiling en congestie, bron Mira T '04)

Totaal aantal fietsritjes naar de winkel (H/T): 14.500
Aantal fietsritjes per handelaar: 128
Aantal fietsritjes per handelaar per dag: 2,6
Totaal afgelegde afstand tijdens Belgerinkel campagne: 31.900 km
Aantal keren rond de wereld gefietst: 0,80
CO2-besparing (in kg CO2): 6.380 kg CO2
Besparing individuele kosten auto: € 9.251
Besparing maatschappelijke kosten autoverkeer: € 14.674
Totale besparing € 23.925

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document