Je was erbij > Overzicht

Aan het woord groenontwerper Alain Cappelle
De Westhoek is op en top genieten - Nieuwpoort

Alain Cappelle uit de Victorlaan 66 in Nieuwpoort, studeerde in 1988 af als tuinarchitect aan HIRT in Melle. De man is bijzonder in zijn soort en werd in 1999 aangeworven als groenontwerper voor de stad Oostende. Het is een man die als hij iets wil bereiken, er heel precies voor gaat. Maar als iets niet goed is gedaan, dan is Alain Cappelle wel de man die over 99 muren zou terugkeren, om het alsnog in orde te brengen. Geen moeite is hem te veel… Maar deze spirit, kan je niet overal doortrekken... Alain is ook een Bourgondiër of hoe zeggen ze dat… een bon-vivant in Nieuwpoort…Daartegenover staat dat hij wel heel sensibel is voor zijn omgeving. De man met het ronde brilletje en de paarse polo, werkte vroeger in Oostende samen met een grootste Japanse architect. Deze man was eerder een “florist” en had van tuinplanning zelf geen kaas gegeten, zodoende dat Alain Cappelle in Oostende de uitvoeringsplannen voor de Japanse tuin heeft gemaakt. Dat dit niet van een leien dakje liep, zal zijn vrouw Veerle en zijn twee kinderen Mats en Louise wel geweten hebben. Sinds kort hijste het stadsbestuur van Nieuwpoort Alain Cappelle op hun schip alwaar de man een technisch coördinerende functie uitvoert voor de technische diensten. In deze functie is Alain zeer geliefd, want hij is geen koude kikker. Cappelle beschikt over fijnzinnige en diepzinnige humor. Hij kan goed tekenen en is in feite een zeer creatieve en keigoede cartoonist. Dat zegt Eli Devriendt, groenontwerper van Stad Oostende die jarenlang van hem collega was en die we contacteerden om een toffe inleiding te maken. Een verslag van een gesprek met Alain Cappelle over zijn uit de hand gelopen hobby.

Alain Cappelle: ”Ik besloot om tuinarchitect te worden, omdat ik al altijd genoot van het buitenleven. Vanuit deze hobby is het inrichten van buitenruimtes gegroeid. Al van kleinsaf tekende ik graag. In mijn vrije tijd hield ik me bezig met het ontwerpen van tuinmeubels. Ik volgde immers eerst bouwkundig tekenen en vond later mijn weg als professioneel tuinarchitect. In 1990 startte ik met een ontwerpbureau voor het maken van tuinplannen, maar al vlug bleek dat de vraag groter was naar de aanleg van tuinen in plaats van enkel de planning op papier. Al gauw bleek dat dit alleen moeilijk haalbaar was en was ik verplicht om personeel aan te werven. Ik specialiseerde me in de aanleg van zee -en windbestendige tuinen aan de kust.” Die specialisatie reikte zodanig ver dat Alain Cappelle hiervoor een finaleplaats in de wedstrijd de Vlaamse tuinaannemer in de wacht sleepte. De man wierp zich toen op in de tuindecoratie met extra aandacht voor tuinmeubelen en potterie. Alain Cappelle vertelt:"De potterie-rage in tuinen lijkt werkelijk niet te stuiten. Zowat overal zie je de meeste verscheidenheid opduiken van potten en kruiken.Ik heb een zwak voor de potterie van Toscanië. Ik ben ook al diverse malen op bezoek geweest naar Impruneta, gelegen in Toscanië. Daar heeft de ondergrond een unieke en natuurlijke eigenschap, want eenmaal gebakken is de potterie vorstvrij. Zo kunnen tuinvazen gevuld met winterharde planten in de winter zonder enig risico buiten blijven staan.”

Natuur als miniwereld vervatten

Nadat Alain echter jaren in de tuinaanleg actief geweest was, kreeg hij tal van overheidsopdrachten. Hieruit groeide de interesse voor openbaar groen. In 1999 werd hij aangeworven als statutair groenontwerper in Oostende. Daar leerde Alain Cappelle de knepen van het vak kennen en mede dankzij hem kwamen er 1300 extra straatbomen in Oostende gaande van olmen, esdoornen en essen. Hij werkte er in die functie ook samen met de Japanse architect Takashi Sawano voor de aanleg van de Japanse tuin in het Koningspark nabij de Koninklijke villa in Oostende. "Dat was een moeilijke opdracht. Eerst en vooral was er het taalprobleem. De man sprak met moeite Engels. Daarnaast ondervond ik ook dat er in Japan geen cultuur bestaat waarin men eerst alles op papier ontwerpt. Technische details en uitvoeringsmethodes werd door zijn bureau aan ons overgelaten. Ik moest de uitvoering vanuit een schets zien te klaren. Door de periode van mond -en klauwzeer waren we toen ook echter genoodzaakt rotspartijen in Henegouwen en de Ardennen te gaan zoeken en dit in de plaats van de geselecteerde rotsen uit Engeland. Die rotsen mochten in ons land immers niet binnen. Daarnaast was er ook een grote tijdsdruk om het project klaar te hebben en dit voor de komst van de koninklijke hoogheden Filip en Mathilde. Ik heb hier veel uit geleerd. In Japan komt de technische kant immers niet echt aan bod. Het is vooral het spirituele dat erachter zit. De Japanners kijken meer hoe je een tuin ervaart. Ze proberen de natuur te vervatten in een kleine oppervlakte. Ze willen als het ware een miniatuurwereld op zich creëren. Hierin proberen ze landschappen in hun tuin na te bootsen. Een typisch voorbeeld daarvan is de bonsai. Japanners proberen vulkanen en meren en bossen allemaal in hun tuin te brengen. Alles moet in de tuin aanwezig zijn, ook een watervalletje hoort daarbij. Dat zien wij zo simpel als westerlingen, maar eigenlijk vertelt elke Japanse tuin een apart verhaal. Eigenlijk is de tuin voor deze mensen voornamelijk ontworpen om te mediteren en tot rust te komen. Als wij bijv. naar een plantenkweker gaan, kiezen wij Westerlingen een mooie rechte plant. De Japanner gaat de kromste plant kiezen, omdat die plant juist een verhaal te vertellen heeft. De Japanner gaat op zoek naar de "face of the tree", het gezicht van de boom. Westerlingen kennen dat niet en zoeken naar gelijkvormigheid en zijn niet echt te vinden voor iets dat afwijkt. Ik heb uit deze manier van kijken en perceptie van schoonheid veel geleerd. Een Japanse tuin moet in de eerste plaats genot uitstralen. Het plaatje moet daarvoor niet altijd kloppen. Van een tuin moet je in alle seizoenen plezier proberen te hebben. Dat is Japanse spirit die mij volop heeft beïnvloed. In de tuin is volgens mij een barbecue ook bijvoorbeeld veel interessanter, dan een net aangelegd proper bloemenbedje." Naast de Japanse tuin hielp Alain ook mee met de herwaardering van diverse parken in Oostende gaande van het Leopoldpark, het Vogelzangpark, het Kiwani'spark, het Stanleypark en het Maria Hendrikapark. Zijn creativiteit uitte zich in het Stanleypark met een pergola van een 6O-tal meter lengte en houten schuilhuisjes en boothuisjes rond de Koninginnevijver in het Maria Hendrikapark.

Politiek en groen?

Aan welke criteria moet een goed ontwerp voor stadspark volgens jou voldoen? Alain Cappelle:“Op de eerste plaats kan een plan niet groeien op de tekentafel van 1 iemand. Er moet een constante samenwerking zijn met de betrokkenen en dit van bewoners tot en met gehandicaptenraden uit de gemeente. Het plan moet gebaseerd zijn op duurzaamheid en esthetiek en daarnaast voor iedereen toegankelijk zijn. Door de huidige tendens van 0-gebruik van sproeistoffen, verandert ook de techniek van beplanten. Zo wordt meer en meer gebruik gemaakt van gelaagdheid in beplantingen en van bodembedekkers. Daarnaast moet je ook zorgen dat het groen een unieke plaats krijgt m.a.w. de planten mogen met elkaar niet vloeken. Er zijn weinig politici die een grote belangstelling hebben voor groen. Dat maakt het soms wel eens moeilijk werken. Meestal moet ik de politici trachten te overtuigen. Na een tijdje zijn ze echter voor goed bekeerd. Uiteindelijk zien ze in dat de publieke belangstelling voor groen toch wel groter is dan initieel gedacht. Ja,ja… Mensen spreken rapper van een park en een mooi plantsoen, dan van de vernieuwing van een straat. Straatstenen en straatmeubilair zijn immers vandaag de gewoonste zaak van de wereld geworden.Je ervaart dat vandaag meer en meer mensen oog hebben voor een groene omgeving."

Duurzaamheid nastreven

Op 15 januari 2004 besliste Alain Cappelle om de overstap van Oostende te maken naar zijn geboortestad, alwaar hij slaagde in een examen als technisch deskundige groenontwerper. "Ik krijg hier in Niewpoort volop kansen en zie de toekomst groen evolueren. Nieuwpoort heeft in de vergelijking met de buurgemeenten een grote achterstand opgelopen in het verleden. Er is dringend een inhaalbeweging nodig, willen we dezelfde tred volgen als onze buurgemeenten. Toerisme en bewoners leggen de lat op het gebied van groenkwaliteit immers veel hoger dan vroeger. De leefkwaliteit is vandaag de dag immers erg belangrijk geworden. Daarom moet groen ook hier de volwaardige aandacht krijgen. Momenteel staan er verschillende projecten op stapel zoals de heraanleg van het Leopoldpark, het Theo Goedhuysplein en de heraanplanting van de Albert-I-laan. Er is hier ook ruimte voor: nieuwe parken op de groenzone Oude Veurnevaart, de inkleding van de jachthaven, de Ijzervallei en een herwaardering van de tuin rond het Albertmonument en de groene aankleding van de omgeving rond de sluizen." Ontwerp je zelf ook nog privé tuinen? "Ik doe nog enkel die opdrachten die me echt fascineren. Dus enkel die projecten waar de opdrachtgevers op dezelfde lijn zitten. Ik wil als het ware carte blanche krijgen en mijn ding kunnen doen en dit zonder rekening te houden met de gestandaardiseerde tuinontwerpen. Ik probeer in de eerste plaats gebruiksgemak na te streven. Tuinen zijn een verlengstuk van de woning en moeten dan ook elk seizoen gebruikt kunnen worden. Eén terras alleen is meestal ontoereikend en bebloeming alleen, is voor mij van ondergeschikt belang. Heesters massieven vormen de ruggengraat van de tuin. Tuintrends zijn niet aan mij besteed, omdat dit te vluchtig is. Ik wil immers duurzaamheid nastreven. Kinderen moeten ook kunnen ravotten in de tuin, dus geen geharkte plantsoentjes of plantbedden waarop ze niet mogen komen. Een tuin moet vooral functioneel zijn. Mijn grote hobby is koken en experimenteren met kruiden uit de tuin. Zo levert de moestuin bij mij sinds jaar en dag een jaarvoorraad uien, prei en selder en tuinbonen op die gegarandeerd een “biolabel” hebben. Het werk dat je hier insteekt, is van onschatbare waarde. Het summum is genieten met vrienden op ons terras. Meer moet dat niet zijn. De Westhoek is hier dan op en top genieten." (Andy Vermaut vermautspeechconsulting@scarlet.be)

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.