Je was erbij > Overzicht

Zeven maal zeven in Veurne - Jos Van Belleghem - Veurne - 18/12/2004

Tentoonstelling in het Landshuis te Veurne
18 december 2004 - 5 januari 2005

Op zaterdag 18 december 2004 vond de vernissage plaats van de tentoonstelling "Zeven maal zeven". Hieronder een tweetal foto's alsook alle informatie over deze tentoonstelling.

Naast het voorstellen van nationale en internationale kunstenaars aan de inwoners van onze stad, wil Veurne ook aandacht besteden aan overleden kunstenaars die leefden in de stad. Alvast zeven maal zal Veurne in het Landshuis zeven kunstenaars belichten die in het verleden markant waren voor het kunstleven in de stad: Albert Trebla,Georges.Verschingel, José Van Gucht, Georges Tahon en Paul Delvaux. André Bulthé beet vorig jaar de spits af met de tentoonstelling ‘Hommage André Bulthé’. Dit jaareinde is het de beurt aan Jos Van Belleghem. De werken van de kunstschilder worden aangevuld met beelden en keramiek van hedendaagse kunstenaars: Johan Van Schoorisse, Eddy Van Meulebroeck, Knox Blayne Jef Innegraeve

Jos Van Belleghem

Jos Van Belleghem (Beernem 1894 – Veurne 1970) kreeg zijn artistieke opleiding bij Florimond Van Acker aan de Brugse Akademie. Tijdens de eerste wereldoorlog verbleef hij vier jaar aan het front. Hij tekende en schilderde er zijn kameraden en het IJzerlandschap, waarvoor hij een diepe bewondering kreeg. Na de oorlog keerde hij terug naar zijn geboortedorp, waar hij in 1921 huwde met Emma Daveloose. In 1923 vestigde het gezin zich in Veurne, van waaruit hij zijn leven lang de schoonheid en de weidsheid van de streek bleef schilderen. De kunstschilder liet een bijzonder omvangrijk oeuvre na.

Jos Van Belleghem was vooral een landschapsschilder. Hij doorkruiste de streek in alle seizoenen op zoek naar plaatsen die zijn esthetisch gevoel konden prikkelen. Met een grote technische vaardigheid vereeuwigde hij dorpen, einders en kronkelende wegen in felgekleurde taferelen. Hij penseelde de boer die zaait en oogst, de hofsteden, bonte en bruine koeien, stevige boerenpaarden en dit alles onder een wolkenhemel, die doorgaans drie vierden van het doek beslaat. Hij vereeuwigde de ziel van de streek, die hij bekeek met een romantisch hart.

Ook de zee bekoorde hem:de zee met zijn duinen, zijn vissers, zijn haven. Hij schilderde ze met een bijzondere zorg. Zijn visserskoppen en -groepen hadden veel succes. In levendige kleuren schilderde hij garnaalvissers en ijslandvaarders, met hun verweerde doorpekelde gezichten en typische klederdracht. Ook de havengezichten zijn natuurgetrouw weergegeven.

De kunstenaar exposeerde voor het eerst in 1917 te Londen in een groepstentoonstelling van frontkunstenaars. Na de eerste wereldoorlog kon men zijn werken in tal van Belgische steden bewonderen. Jarenlang stelde hij in de periode van Veurne-kermis (eind juli) zijn nieuwe werken in het stadhuis tentoon. Tijdens het zomerseizoen exposeerde hij telkens ook in de Meli te Adinkerke.

Jos Van Belleghem bleef steeds zichzelf. Hij liet zich niet verleiden door moderne kunststromingen. Hij bleef zijn land en de zee met verliefde blik bekijken en gaf ze op een romantische wijze weer. Als geen ander droeg hij de schoonheid van Veurne-Ambacht, van de Noordzee, van boer en visser steeds weer uit.

De kunstenaar gaf de kunstmicrobe ook door aan zijn nageslacht. Zijn oudste zoon Aimé staat bekend als een uitstekend portretschilder, zijn tweede zoon als Gilbert een begaafd beeldhouwer en kunstfotograaf. Ook zijn kleinkinderen volgen zijn voetspoor. Johan maakt naam als kunstenaar in Veurne; Rika draait potten en boetseert in Koksijde, Beatrijs heeft de schilderkunst als hobby en Guido is kunstfotograaf in Oostende.

Vier hedendaagse beeldende kunstenaars vullen de tentoonstelling aan: Johan Van Schoorisse, Eddy Van Meulebroeck, Knox Blayne Jef Innegraeve

Johan Van Schoorisse – Keramiek

De kunstenaar creëert een brede waaier potvormen.. Daarbij gaat het niet altijd om de functionaliteit. Het vormloze en ongevormde materiaal verandert onder zijn handen in symbool en teken. Hij gebruikt de sinter engobe decoratietechniek, wat zorgt voor de zwart-wit schakeringen. Hij combineert die met steengoedglazuur, waardoor hij in de overgang een typisch lichte kleurennuance bekomt. De vorm blijft steeds primeren op de decoratie en kleur. Naast de objecten in steengoed is de Japanse raku en naked raku kooktechniek een geliefd uitgangspunt voor zijn expressie met klei.

Eddy Van Meulebroeck – Keramiek

Eddy Van Meulebroeck schept sobere originele vormen met de nadruk op het elegante en het vrouwelijke. Het spirituele is daarbij nooit veraf. Hij inspireert zich soms op historische en hedendaagse voorwerpen, die hij volledig abstraheert. Verschillende soorten gekleurde klei bewerkt hij tot een gedraaide en opgebouwde vorm die gedroogd wordt. Voor de subtiele huid grijpt hij terug naar de oude Griekse techniek van de sigillata. Hij bakt zijn creatie eerst in een elektrische oven. Dan decoreert hij en krast hij vormen weg. Daarna wordt het gebakken met gas, waarbij de controle over vuur en rook heel belangrijk is. Zij kleuren en tekenen het beeld.

Knox Blayne - Keramiek

De roots van Knox Blayne liggen in Zuid-Afrika en dat heeft invloed op zijn werk. Hij grijpt wel eens terug naar prehistorische tekeningen en vormen en decoreert zijn werk vaak op Zuid-Afrikaanse wijze. Hij werkt met een plaatselijk gewonnen klei die hij na veel geëxperimenteer met zorg voor zijn draaischijf bruikbaar maakt. Met die klei kan hij heel dun en fijn werken. Zijn werk is het resultaat van jarenlang uittesten, verfijnen en zoeken naar nieuwe technieken. Alles ontstaat op een zelfopgebouwde schopschijf en wordt gebakken in zelf ontworpen ovens. Ieder werkstuk is een creatie van zijn beide handen en de kunstenaar is daar trots op.

Jef Innegraeve – Brons

Jef Innegraeve is een leerling van Octave Landuyt. Hij houdt van de natuur en vindt er voor een deel de verbanden en de spanningen waarvan men de sporen terugvindt in zijn werk. Hij maakt het beeld uit de massa, via de verloren wastechniek. Daarbij vertrekt hij vaak van rudimentaire en vage menselijke figuratie. Zijn beelden vallen op door de precieze afwerking, de perfectionistische toets, die aangewend wordt met grote eerbied voor de materie. Met de filosofische spirit die eigen is aan de kunstenaar, verkrijgt zijn oeuvre een typisch imago van uiterst verzorgde authenticiteit: de verzoening tussen gedachte en ontroering.

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.