Je was erbij > Overzicht

't KOETSHUYS uit VEURNE wint AWARD van de SYMPATHIEKSTE JONGE ONDERNEMING van de WESTHOEK - Nieuwpoort - 03/12/2004

Op vrijdag 3 december 2004 organiseerde de Jonge Kamer Veurne-Westkust de awarduitreiking van de Sympathiekste Jonge Onderneming van de Westhoek. Dit ging door in de stadshallen te Nieuwpoort. 't Koetshuys te Veurne werd verkozen tot de sympathiekste jonge onderneming van de Westhoek.

Extra informatie over de Jonge Kamer en SJOW (Sympathiekste Joneg Ondernemer van de Westhoek)

WAT IS JONGE KAMER

Jonge Kamer Veurne-Westkust is één van de West-Vlaamse Kernen onder de koepel Jonge Kamer Vlaanderen. Jonge Kamer is een vereniging van jonge mensen (18-40 jaar) die zich inzetten voor de vooruitgang van de universele gemeenschap. Zij geven aan jonge mensen met gezonde ambities kansen om zich verder te vormen en te bekwamen. Er worden nuttige cursussen georganiseerd omtrent management, leiding geven en persoonlijke ontwikkeling. Naast de vele ontspanningsactiviteiten is de commissiewerking van groot belang met het motto 'one man, one year, one job'. Het is de bedoeling om gedurende één jaar in een kleinere groep van ongeveer 6 à 8 personen zich in te zetten rond een bepaald thema, project of evenement. Ons 'Sjow'-project (Sympathiekste Jonge Onderneming van de Westhoek) is zo'n verwezenlijking.

De commissieleden zijn : Maya Strobbe - Annick Van Rossem - Lies Vander Stichele - Vanessa Desaever - Evelien Warreyn - Heidi Coulier - Sarah Vanderhaeghe

WAT IS SJOW

'SJOW' is een economisch project, georganiseerd door een ambitieuze commissie van de Jonge Kamer Veurne-Westkust.

Het achterliggend idee is om de meest 'Sympathieke Jonge Onderneming van de Westhoek' te selecteren en te belonen met een serieuze award. Op die manier bundelden 7 creatieve jongeren hun krachten. De idee groeide om een award uit te reiken aan ambitieuze ondernemingen die minder dan 4 jaar actief zijn en meehelpen aan de positieve ontwikkeling in ons 'Bachten de Kupe'.

Zo werden een 250-tal bedrijven aangeschreven die de laatste 4 jaar de stap durfden te zetten als zelfstandige. De bedrijven die reageerden werden gescreend op persoonlijkheid, originaliteit van produkt, uitstraling, ideeën, publiciteitsvoering, vriendelijkheid, omgang met personeel, en nog zo veel meer.
Van de 35 inzendingen werd vervolgens een uitgebreid interview afgenomen en werden persoonlijke dossiers opgesteld. Vervolgens nomineerde de commissie de 5 toppers.
Op de avond zelf, zijnde 3 december 2004, zal een onpartijdige en professionele jury een selectie maken en de laureaat kiezen !

En dan hebben we een SJOW-winnaar die zich sympathiek, jong, ondernemend mag noemen en dit in de westhoek. Het is een gezonde duw in de rug voor hem of haar om met veel energie verder te werken aan z'n persoonlijke uitdaging !

WERKWIJZE COMMISSIE

Het SJOW! Idee - Hoe het groeide
Na zware brainstormsessies over hoe een commissie van de JCI een bijdrage kan leveren aan plaatselijke economie, groeide het idee om vooral jonge ondernemingen in de bloemen te zetten. Jonge ondernemingen hebben het vaak moeilijker dan hun gevestigde collega's. Jonge ondernemingen zijn anders, kunnen nog niet op grote omzetten teren en moeten roeien met de riemen die ze hebben. Dit bracht de SJOW! commissie op het huidige SJOW! concept: Verkiezing van de "Sympathiekste Jonge Ondernemer van de Westhoek". Sympathiek, en niet noodzakelijk rijk en groot was het motto. Dus meteen was er een richtlijn voor de criteria die gebruikt werden om de Sympathiekste Jonge onderneming te kiezen.

En zo kon het SJOW! Team, Maya Strobbe, Annick Van Rossem, Vanessa Desaever, Sarah Vanderhaeghe, Lies Vander Stichele, Heidi Coulier en Evelein Warreyn aan de slag. Ja, een team van dames met pit!

De SJOW! aanpak
Op de lijst van bedrijven die de laatste vijf jaren werden opgericht werden een meer dan 100 tal bedrijven geselecteerd volgens de SJOW! criteria, i.e. "jong en creatieve bezig". Deze bedrijven werden individueel aangeschreven waarbij het SOW! concept werd voorgesteld en met de vraag of de bedrijven interesse hadden deel te nemen.

Een vijventwintigtal bedrijven liet weten te willen deelnemen en het grote werk kon beginnen.
Een greep uit de deelnemers:

Het Ardenneesje (Veurne), Century 21 Lahousse (Oostduinkerke),
T'Koetshuys (Veurne) , de Oogappel (Veurne),
MediaWestkust (Koksijde), Tympanon (Koksijde),
La Scaligera (Veurne), Q-company (Koksijde),
Domein Rietvelde (Nieuwpoort), Co-works (De Panne),
Stone & Fire (Koksijde), Wellness center (Koksijde),
De Taverne (Nieuwpoort), Cavaletti (Veurne), Tournedos (Veurne).

Gewapend met een enquête met alles behalve de klassieke financiële vragen - er werd nergens een vraag over centen gesteld- , gingen de SJOW! dames op pad. Zo werd er gepeild naar het ontstaan van het bedrijf, de aangeboden producten en diensten, inrichting van het bedrijf, het gebruik van logo's en slogans, de gevoerde promotie, het bestaan van een webstek en uiteraard ook de graad van sympathie van de baas/bazin. Alles werd netjes genoteerd om in een volgend stadium op een zo objectief mogelijke manier te kunnen scoren. Ook waren er per bezoek steeds twee dames op stap, om objectiviteit te garanderen.

De hieronder genoemde diverse onderdelen werden gescoord aan de hand van diverse vragen. De scores gingen van 1 (barslecht) tot 10 (excellent). Per onderdeel werd aangeduid of deze al dan niet van toepassing was.

1. Product/dienst
2. Missie
3. Logo
4. Slogan
5. winkelinrichting
6. Website
7. Baas
8. reclame via media
9. sponsoring

Zo werden bvb. bij product/dienst volgende vragen gescoord:

  • Hoe scoort het product/dienst in het algemeen?
  • Hoe scoort het product/dienst in de sector?
  • Hoe is de relatie tussen Naam product/dienst en product/dienst zelf?

Het totaal punten per onderdeel werd berekend en herleid tot een score op 10. Daarna werd per deelnemer een totale score (op basis van de score op 10) berekend en gedeeld door van toepassing zijnde rubrieken. Tevens werden wegingcoëfficiënten toegekend wanneer rubrieken al dan niet aanwezig waren.

De vijf deelnemers met de hoogste score werden weerhouden. Van deze vijf laureaten werd een uitgebreid en neutraal dossier opgesteld op basis van de bekomen gegevens tijdens het interview. Op basis van dit dossier zal de jury de winnaar kiezen. In deze jury zetelen:

  • Filip Hubrecht, Dircteur Syntra West Campus Noord
  • Filip Florizoone, Regiovoorzitter VOKA
  • Bernard Baudot, Past voorzitter JCI Vlaanderen
  • Greet Ardies-Vyncke, Schepen van de stad Nieuwpoort
  • Martine Verdegem, Bedrijfleidster

COMMISSIELEDEN

Commissievoorzitter Maya Strobbe

Commissieleden:
- Heidi Coulier
- Vanessa Desaever
- Sarah Vanderhaeghe
- Annick Van Rossem
- Lies Vander Stichele
- Evelien Warreyn

Voorzitter Frank Stekelorum

Voorzitter commissiewerking Hans Lowagie

Ook jouw informatie is hier welkom, zolang het maar betrekking heeft op (een aspect van) de Westhoek.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie organiseren of bezoeken een rommelmarkt, een tentoonstelling, ...
  • Jullie voeren een protestactie voor meer fietspaden in uw gemeente
  • Jullie bedrijf hield een opendeurdag
  • Jullie vereniging organiseert een groot evenement
  • Je grootmoeder wordt 100 jaar
  • Je huwt
  • Je ouders vieren hun huwelijksjubileum
  • Julle krijgen een kindje of een tweeling
  • ...

Foto's en een korte begeleidende tekst kun je steeds doorsturen naar info@westhoek.be

Technische vereisten:

  • foto's: apart doorsturen in gif- of jpg-formaat (max. 400 pixels breed)
  • tekst : in je mailbericht of een Word-document

Foto's en teksten die niet voldoen aan deze voorwaarden zullen systematisch geweigerd worden.